Paragrafen

Weerstandsvermogen en risicobeheersing

We inventariseerden alle risico’s. Met behulp van een risicosimulatie maken we een berekening van de mogelijke financiële gevolgen van deze risico’s. Uit deze berekening blijkt dat het totale risico € 9,6 miljoen is, dit is de benodigde weerstandscapaciteit.
 
Overzicht van risico's

In de tabel hierna wordt de risico top 10 weergegeven en kort toegelicht. Als er dekking is voor deze risico's dan geven we dit aan. In de berekening van het weerstandsvermogen nemen we alleen de risico’s mee, die ten laste komen van de algemene reserve.

Bedragen * € 1.000

Kans

Minimale omvang

Maximale omvang

Reserve

A.

Verhoogde eisen basisregistraties
De kwaliteit van het beheer van de basisregistraties is onvoldoende. De eisen gaan omhoog. Hierdoor voldoen we wellicht niet aan de wettelijke eisen en negatieve oordelen van inspecties en audits van externe toezichthouders.

Zeer groot

1.000

3.000

Algemeen

B.

Integraal Huisvesting Plan Onderwijs (IHP)
We voeren het (IHP) uit. Voor 2023 realiseren we tijdelijke huisvesting voor het project van de vernieuwbouw en renovatie van 3 scholen in de kern Medemblik. De planning is om in 2024, 2025 en 2026 de 3 scholen te vernieuwbouwen/renoveren. Door de sterk gestegen bouwkosten is het de vraag of de budgetten toereikend zijn om de plannen tot uitvoering te brengen.

Groot

500

1.000

Algemeen

C.

Informatieveiligheid
Ongewenste toegang van buiten in de (informatie)systemen van onze organisatie waarbij:
- De continuïteit van de gemeente dienstverlening in het geding komt;
- Gegevens van inwoners, bedrijven en/ of medewerkers in verkeerde handen vallen;
- De integriteit/juistheid van onze informatie niet geborgd is.

Klein

2.500

5.000

Algemeen

D.

Verblijfsbelasting arbeidsmigranten
We hebben nog niet alle bedden in beeld. Hierdoor kunnen we niet alle bedden aanslaan waarop de begrote ontvangsten zijn gebaseerd.

Zeer groot

250

500

Algemeen

E.

Krapte op de arbeidsmarkt
Hierdoor kunnen we niet voor alle functies de juiste kwaliteit vinden waardoor risico op grotere belasting huidige formatie, vertraging van werkzaamheden of beperkte dienstverlening.

Zeer groot

250

500

Algemeen

F.

Kosten Wmo en Jeugdhulp
Wmo en Jeugdhulp zijn open einde regelingen. De gemeente blijft verantwoordelijk voor inwoners die ondersteuning nodig hebben onder de Wmo of Jeugdwet. Kosten kunnen toenemen door een toename van de vraag, bijvoorbeeld als gevolg van vergrijzing of complexere casuïstiek. Daarnaast heeft de gemeente te maken met autonome verwijzers (zoals huisartsen), waardoor beperkt regie kan worden gevoerd, maar wel volledig financieel risico wordt gedragen.

Matig

1.000

1.100

Algemeen

G.

Schenden vertrouwelijkheid / Uitlekken gevoelige informatie / datalek
Bij een datalek kan de Autoriteit Persoonsgegevens een boete opleggen. Een boete kan al opgelegd worden na een onbedoeld foutief verstuurde mail.

Matig

250

500

Algemeen

H.

Circulaires
Circulaires van het Rijk over de ontwikkelingen algemene uitkering beïnvloeden het ingezette financiële beleid

Zeer groot

50

100

Algemeen

I.

Informatie raakt voortijdig verloren door misverstanden, bewuste en onbewuste schoonacties

Zeer groot

50

100

Algemeen

J.

Omgevingswet
Onjuiste of niet tijdige implementeren Omgevingswet waardoor er geen of niet tijdig vergunningen worden verleend.

Zeer groot

50

100

Algemeen

De risico’s van de verbonden partijen maken deel uit van onze risico-inventarisatie. Deze risico’s zijn niet in deze tabel opgenomen maar wel terug te vinden in de paragraaf Verbonden partijen .

Toelichting

Bij de inventarisatie van de risico's hebben we vanaf de begroting 2024 kritischer gekeken naar de inschatting van onze risico's. Deze lijn hebben we bij de jaarrekening 2023 doorgetrokken. We hebben nader gekeken naar de kans dat een risico zich voordoet en de impact die een risico heeft als deze zich voordoet. Ook zijn er risico's die we niet langer meenemen bij de bepaling van de benodigde weerstandscapaciteit.  Dit leidt ertoe dat de benodigde weerstandscapaciteit lager is dan in de jaarrekening 2022. Hieronder noemen we de grootste wijzigingen in de risico’s ten opzichte van 2022.

Informatieveiligheid
We hebben de kans lager ingeschat dat het risico zich voordoet dat van buitenaf ongewenst toegang wordt verkregen tot de informatiesystemen van onze organisatie.

Lange Termijn Accommodatiebeleid (LTA)
We nemen niet meer het risico op met betrekking tot de budgetten die mogelijk niet toereikend zijn gebouwen met een maatschappelijke functie in stand te houden. Dit risico is niet langer actueel omdat het LTA is vastgesteld met budgetten die we toereikend achten.

Achtervang HVC
We nemen in de jaarrekening 2023 het risico achtervang HVC niet meer mee bij het inschatten van het benodigde weerstandsvermogen. Dit risico achten we niet langer actueel omdat HVC de afgelopen jaren positieve resultaten heeft gerealiseerd en daarmee het eigen vermogen verder heeft versterkt.

Inflatie correctie
Vorig jaar hadden we als risico opgenomen dat de indexatie van kosten niet voldoende was om de inflatie te dekken. Dit jaar hebben we dat risico niet langer opgenomen omdat de scherpe prijsstijgingen die we vorig jaar zagen zich niet hebben doorgezet.

Stijging ratio weerstandsvermogen

In het vierde kwartaal van 2022 heeft de gemeenteraad het nieuwe beleid vastgesteld waarin is bepaald dat we streven naar een ratio weerstandsvermogen tussen de 1,4 en 2,0. Dit doen we door enerzijds risico’s te beheersen en te beperken en anderzijds door de reserve positie op peil te houden. Dit laatste kan door ongebruikte bestemmingsreserves op te heffen en door positieve jaarresultaten in de algemene reserve te storten.

De ratio weerstandsvermogen komt op 31 december 2023 uit op 3,4. Er zijn ruim voldoende middelen en mogelijkheden beschikbaar om de risico’s op te kunnen vangen.
De stijging wordt veroorzaakt door stijging van de algemene reserve en daarmee een toename van de beschikbare weerstandscapaciteit.

Daarnaast zien we een daling van de benodigde weerstandscapaciteit. Dit wordt onder andere veroorzaakt door het niet langer meenemen van een aantal risico's, het anders inschatten van de kans dat een risico zich voordoet en het anders inschatten van de impact dat een risico zal hebben als het zich voordoet. De 4 grootste wijzigingen hebben we hierboven weergegeven.

Deze pagina is gebouwd op 06/27/2024 15:35:00 met de export van 06/27/2024 15:31:04